الهام و برداشت از مفاهیم بنیادی معماری ایران
در شکلگیری معماری ایران، نظر ، جهانبینی و تفکر ارتباط بسیار نزدیک با فضا داشته است این امر ممکن است در مرحله اول جستجوگر حل مسائل جوی و اقلیمی بوده باشد؛ ولی در مراحل تکمیلی ، ذهنیتی مشهود است که در آن کلیه تحولات عقلانی و تخیلات معنوی نفوذ کردهاند
مشخصات فایل
تعداد صفحات | 77 |
حجم | 598 بایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
دسته بندی | معماری |
توضیحات کامل
دانلود پایان نامه رشته معماری
الهام و برداشت از مفاهیم بنیادی معماری ایران
*ضمیمه شدن مقاله الهام و برداشت از مفاهیم بنیادی معماری ایران در قالب 12 صفحه بصورت رایگان
مقدمه
ایران در مرز میانه گرایش های شدید مذهبی و باورهای تاریخی و فرهنگی و آیینی از یک سوء و مختصات نظم پذیری وبریدن از هستی شناسی به شیوه کهن و روی آوری به معرفت شناسی ( epistemology) از طریق عقل محوری خود بنیان ابزار ساز جهان مدرن از سویی دیگر ؛قرار گرفته است که در آن حتی بازگشت مجدد به اسطورها و مناسک آیینی از دیدگاه عقلی و کاربردی صورت می گیرد و از ابعاد ایمانی و اعتقادی تهی است .
اینک جهان غیر غربی به علت فاصله شدید از تولیدات فکری و مادی جهان غرب ؛ و در عین حال وابستگی گریز ناپذیر به آنها ؛ چاره ای ندارد جز یافتن راه حلی که بتواند به صورتی فراگیر ؛ تمامی جنبه های دخیل در آنچه را خواسته یا ناخواسته معروض سیطره آن قرار گرفته است ؛ در بر گیرد تا بدین طریق امکان ارتباط با جهان خارج از خود را داشته باشد.از طرف دیگر جهان غرب نیز در خلا معنایی حاضر ؛ گریزی جز شناخت فرهنگ های دیگر گشورهای جهانی ارتباط با آنها به منظور ادامه حیات حود نمی یابد.
بر این مبنا به نظر می رسد که راه حل منطقی این باشد که در عین توجه به درد فرهنگ عرفانی و دینی و ابلاغ پیام آن در صورتهای هماهنگ با دیدگاههای امروز و تکنیکها و دستاوردهای جدید شکلی ویژه از تلفیق مؤ لفه های پدید آورنده عرضه گردد به گونه ای که صورت زیبای برآمده از عناصر زمانی ؛ ظرفیت پذیرش معنای ژرف و گسترده بی زمان را در خود بیابد.در شکلگیری معماری ایران،نظر،جهانبینی و تفکر ارتباط بسیار نزدیک با فضا داشته است. این امر ممکن است در مرحله اول جستجوگر حل مسائل جوی و اقلیمی بوده باشد ولی در مراحل تکمیلی،ذهنیتی مشهود است که در آن کلیه تحولات عقلانی و تخیلات معنوی نفوذ کردهاند.همانگونه که پیوند نگاه به دنیا و زندگی در جوشش مکانها و فضاها در تمامی ساختمانهای معماری سنتی به چشم میخورد.
در این تحلیل ویژگیهایی قابل استخراج است که تقریباً خاص این مملکت است و طبیعتاً از آنجا که بستر ارزش اصلی آن اسلام بوده است این ویژگیهای کالبدی و فضایی معماری دردیگر کشورهای اسلامی نیز قابل مشاهده است.در انتهای این تحلیل و استخراج ویژگیها،شاید مفید باشد که مسیر شکلدهی فضا را با دیگر معماریهای جهان مقایسه نمود و حضور فرهنگ را در این پیوند جست.در ضمن کاملاً روشن است که معماری همیشه آینه انسان و آرزوهایش بوده است و در شکلگیری معماریهای جهان بدون شک ارزشهای فناناپذیر و جاویدان حضور دارند که فصل مشترک آن موجودیت انسان در زمین و جهانبینی اوست.
کلمات کلیدی:
مقاطع معماری ایران
مفاهیم بنیادی معماری ایران
شکل گیری معماریهای ایران
فهرست مطالب
الهام و برداشت از مفاهیم بنیادی معماری ایران1
مقدمه2
1.درونگرایی4
2.مرکزیت5
3.انعکاس5
پیوند معماری با طبیعت6
هندسه7
شفافیت و تداوم10
راز و ابهام11
تعادل موزون/توازن حساس12
چشمدل15
فرمهای ساده20
صفه یا تخت20
2.برجها و منارها21
3.ایوان22
5.چهار طاق23
6.دالان24
7. حیاط25
فرمهای مرکب27
2.تخت-ایوان-تالار29
3.ایوان-چهار طاق30
سه مقطع زمانی نیز به ترتیب عبارتند از :38
- نخست تحولات اولیه در دو.رة قاجاریه38
- دوم ، تحولات در دورة ناصر الدین شاه39
- سوم ، دورة رضاخان :42
برسی آثار دو معمار معاصر ایرانی51
مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول59
ب - سید هادی میرمیران63
سیر تحول و ویژگیهای معماری میرمیران65
بنای مجموعة فرهنگستانهای ایران68
بنای مجموعة ورزشی رفسنجان70
بنای کتابخانة ملی ایران72
بنای موزة ملی آب ایران74
منابع :75
- ۸ نمایش
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.