شیک فایل _ دانلود فایل های دانلودی

مرکز دانلود فایل های چندین سایت معتبر

شیک فایل _ دانلود فایل های دانلودی

مرکز دانلود فایل های چندین سایت معتبر

معرفی پروژه ، مقاله ، تحقیقات دانشجویی و کلیه ی فایل های دانلودی در تمامی زمینه ها

نویسندگان

ضوابط و استانداردهای معماری مربوط به پارکینگها

در دانلود پروژه رشته معماری به ضوابط و استانداردهای معماری مربوط به پارکینگها می پردازیم


مشخصات فایل

تعداد صفحات 67
حجم 3 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی معماری


توضیحات کامل

دانلود پروژه رشته معماری

ضوابط و استانداردهای معماری مربوط به پارکینگها

 
 
مقدمه:
درطرح ریزی و ساماندهی مراکز شهرها، سیاست اصلی باید درجهت تشویق استفاده از وسایل نقلیه جمعی باشد. اما، اگر خودروها به مناطق مرکزی شهرها دسترسی نداشته باشند، این مراکز درشهرهای جدید رونق نمی گیرد، و شهرهای موجود رونق و جنب وجوش خود را ازدست می دهند و به مناطق راکد و دل مرده ای که مطلوب شهروندان نیست تبدیل می شوند.
در شهرهای بزرگ، یافتن جایگاه پارک یکی از معضلات رانندگان وسایل نقلیه شخصی می باشد. متاسفانه در سالهای گذشته به این مهم توجهی نشده است و پارکینگ های موجود ،بسیار کمتر از نیاز فعلی به محل پارک خودرو است و هر ساله با افزایش تعداد وسایل نقلیه شخصی ،این مشکل رو به فزونی می رود. بنابراین وسایل نقلیه شخصی حتی بدون توجه به تابلو های ایست ممنوع و یا پارک ممنوع در کناره خیابانهای پر تردد شهری که محلی برای پارک کردن و یا مانور آن در نظر گرفته نشده است ،توقف کرده و مشکلات عدیده ای را برای حمل و نقل شهری ایجاد می کنند ؛ در نتیجه ضرورت دارد هرگونه تلاشی برای بهبود این روند ، در زمانه حمل و نقل شهری مورد استقبال قرار گیرد.
 
 بنابراین، در بافت های پر، حذف پارکینگ های خیابانی باید تدریجی و همزمان با فراهم ساختن پارکینگهای عمومی باشد. در توسعه های جدید، طرح ریزی شهری باید وسایل نقلیه جمعی، سیستم پیاده روی و دوچرخه سواری، و پارکینگ های عمومی را هماهنگ با یکدیگردرنظر بگیرد و طرح کند.در فراهم ساختن پارکینگ های عمومی، سیاست اصلی باید این باشد که استفاده کنندگان از آنها، حداقل بهای کامل این استفاده را بپردازند. درشهرهای بزرگ ممکن است به منظور تنظیم حجم ترافیک درمناطق مرکزی شهر، نرخ کرایه پارکینگ را حتی بیشتر از هزینه تمام شده آن تعیین کنند. در این موارد، به نرخ کرایه پارکینگ باید به عنوان عامل مؤثری در تنظیم تقاضا نگاه کرد.
 
معیارهای انتخاب محل مناسب پارکینگ:
درانتخاب محل پارکینگ، باید موقعیت محل اتصال پارکینگ را به شبکه خیابانها کاملا سنجید. درسنجش دسترسی پارکینگ به خیابان باید عوامل زیر را درنظر گرفت:
 
-تداخل با ترافیک خیابان
-تداخل با ترافیک متوقف در تقاطعها در زمان قرمزبودن چراغ راهنما
-تداخل با ممنوعیت گردشها و یا سایر علائم و مقررات کنترل ترافیک
 
باید نحوه گردش ترافیک درداخل پارکینگ را هماهنگ باگردش ترافیک درخیابان های اطراف درنظرگرفت؛ و این موضوع گاهی درانتخاب محل ورودی و خروجی پارکینگ تاثیر می گذارد. همچنین باید تاثیرات ترافیکی احداث پارکینگ را برشبکه، مخصوصا تقاطعهای اطراف بررسی گردد.
درتوسعه های جدید و همچنین در بازسازی بافتهای پر، پارکینگ ها را باید به عنوان یکی از عناصراصلی طرح ریزی شهری درنظرگرفت، و تعداد و مکان و زمان بندی احداث آنها با سیاست های عمومی وشهرسازی و جابجایی، با توزیع کاربریها و با ظرفیت شبکه راهها هماهنگ شود.
 
 
 
کلمات کلیدی:

معماری پارکینگ

ضوابط معماری پارکینگ

طراحی معماری پارکینگ

استانداردهای معماری پارکینگ

 
 
 
فهرست مطالب
فصل 1 :ضوابط واستانداردهای معماری مربوط به پارکینگها
مقدمه5
استانداردها:8
شکل 1 -ب  نمونه ای از استانداردهای وسایل نقلیه در مدلهای مختلف9
ابعاد و سطح اشغال خودرو ها درحالات مختلف:9
جدول 1 عرض راه عبور بر حسب زاویه پارک10
شکل 2 تامین میدان دید برای رانندگان در زوایای پارک مختلف12
شکل 3 مقایسه سطح اشغال برای زوایای پارک مختلف14
ابعاد جاپارک، به شرح زیر تعیین می شود:14
پارکینگ معلولین:15
جدول 3 حداقل تعداد جاپارکهای اختصاص یافته به معلولین در مقایسه با کل جا پارکها15
شکل 4 نمونه ای از جا پارک معلولین17
شکل 5 ابعاد استاندارد برای جاپارک معلولین19
طراحی مسیرهای دسترسی:24
شکل 7 شعاع گردش خودرو25
انواع پارکینگ:25
شکل 8 نمونه هایی ازپارکینگهای روی سطح زمین27
پارکینگهای چند طبقه:28
خصوصیات شیب بندی در پارکینگها:29
زاویه شکست رمپ29
شکل 10 استفاده از سطوح کمکی با شیب کمتر30
شکل 11  (a) زاویه شروع رمپ،  (b) زاویه انتهای رمپ31
خروجی های سواره:31
شکل 13 تمهیدات لازم برای خروجی به خیابان و پیاده رو33
انواع سیستمهای شیب بندی:33
بررسی حرکت در سطوح شیبدار34
رمپ های مستقل و همجوار35
شکل 14 نمونه های پارکینگ ها با رمپ مستقل و همجوار35
رمپ های هم مرکز در مقایسه با طرح رمپ های دو قلو36
شکل 15 رمپ های هم مرکز، دوقلو و دندانه اره ای37
انواع رمپهای هندسی38
الف- سیستم شیب بندی مستقیم39
شکل 17 سیستم رمپ مستقیم موازی با یک چال رمپ39
شکل 19 سیستمهای نیم طبقه ای41
شکل 21 رمپ های مستقیم معکوس در دو طرف42
ب- سیستمهای نیم طبقه یا طبقات شکسته43
C -   سیستم نیم طبقه ای با راهرو های دو طرفه44
شکل 22 پلان ومقطع از پارکینگ طبقاتی درسیستم نیم طبقه ای44
شکل 23  سیستم چند طبقه با طبقات سه ترازه45
شکل 24 حالت کلی سیستم طبقات شیبدار45
شکل 25 سیستم سطح شیبدار دوتایی با نقطه ارتباطی درناحیه میانی46
د- سیستم رمپ های حلزونی47
شکل 26پارکینگ چند طبقه با راههای اتصالی حلزونی در دو طرف47
شکل 27 پارکینگ چند طبقه با دو رمپ حلزونی ورودی و خروجی در یک محل47
شکل 28 پارکینگ چند طبقه با رمپ حلزونی درمرکز48
شکل 29 سیستم سطح شیبدار با نقطه ارتباطی در ناحیه میانی49
شکل 30 نمونه هایی از سیستم رمپ حلزونی50
و- رمپ های خروجی سریع51
شکل 31 نمونه هایی از خروجی های سریع مستقیم و منحنی51
درجه شیب رمپ52
شکل 32  نمودار ارتباط بین کف تا کف طبقه ،درجه شیب و طول شیب رمپ در پارکینگ53
نمونه هایی از پارکینگهای طبقاتی اجراشده55
گاراژ زیمنس (آرشیتکت هانس اف هرتلاین)          پارکینگ طبقاتی فالکونت درپاریس بامسیر حرکتی یکطرفه55
پارکینگ طبقاتی موتور مارت دربوستون با راه شیبدار مضاعف برای 2000 خودرو که یکی ازبزرگترین پارکینگهای طبقاتی دنیاست.55
پارکینگ طبقاتی گاز اول دررم با سطح شیبدار در داخل ووید56
پارکینگ طبقاتی و مسیر طولی شیبدار56
پارکینگ طبقاتی با مسیر شیبدار در خارج ازساختمان57
 
فصل 2 :ضوابط و مقررات شهرداری مربوط به پارکینگها61
ضوابط و مقررات پارکینگها62
1-  ضوابط پارکینگها مربوط به سازمان حمل ونقل وترافیک تهران62
2- ضوابط و مقررات عمومی مربوط به پارکینگ ساختمانها در تهران63
3- بخشی دیگر ازضوابط پارکینگهای معمولی وعمومی درشهر تهران64
پارکینگ کاربریهای مسکونی:65
پارکینگ کاربریهای تجاری ، اداری، بهداشتی و آموزشی65
پارکینگ کاربریهای صنعتی و انبارداری66
منابع و مأخـــذ67
 
 
 

توضیحات بیشتر و دانلود

 

 

  • جواد حسین وش

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.