شیک فایل _ دانلود فایل های دانلودی

مرکز دانلود فایل های چندین سایت معتبر

شیک فایل _ دانلود فایل های دانلودی

مرکز دانلود فایل های چندین سایت معتبر

معرفی پروژه ، مقاله ، تحقیقات دانشجویی و کلیه ی فایل های دانلودی در تمامی زمینه ها

نویسندگان

پاورپوینت بررسی شیوه رازی در معماری

آشنایی با سبک معماری رازی

 

دید کلی؛

در این مطلب از وبسایت فایل مس به ارائه پاورپوینت شیوه رازی در معماری – آشنایی با سبک معماری رازی می پردازیم که در قالب 56 اسلاید زیبا، جامع، با کیفیت و با فرمت pptx آماده شده است، همچنین این فایل قابل ویرایش بوده تا دوستان و عزیزان بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند، پس تا آخر این مقاله با ما همرا باشید.

 

مشخصات فایل :

تعداد صفحات فایل:      56 اسلاید

فرمت فایل اصلی:        پاورپوینت (ppt)

فرمت فایل دانلودی:     فشرده (zip-winrar)

حجم در حالت فشرده:  3.21 مگابایت

 

دسته بندی:               پاورپوینت آماده معماری

 

فهرست مطالب پاورپوینت شیوه رازی در معماری

مقدمه

مقبره امیر اسماعیل سامانی

آرامگاه ارسلان جاذب

مسجد جامع اردستان

مسجد جامع قزوین

مسجد جامع اصفهان

کاروانسرای رباط شرف

گنبد کاوس

برج خرقان

عکس برج رسکت، برج رادکان و برج لاجیم

منابع

 

بخشی از متن پاورپوینت شیوه رازی در معماری

مقدمه

چهارمین شیوه معماری ایران که همه ویژگی‌های خوب شیوه‌های پیشین را به بهترین گونه دارا می‌باشد، سبک رازی است که از زمان آل زیاد شروع شد. در زمان سلجوقیان به اوج رسید و تا روزگار مغول ادامه یافت. آغاز کار این شیوه هرچند از شمال ایران بود، اما در شهر ری پا گرفت و بهترین ساختمان‌ها در آن شهر ساخته شد. اگرچه در پی غارت شهر به دست محمود غزنوی از میان رفته‌اند. البته توضیح این نکته ضروری است که در اواخر شیوه خراسانی بناهایی داریم که بیشتر به سبک رازی می‌خورد. بنای مقبره‌ی امیر اسماعیل سامانی، مزار ارسلان جاذب و منار ایاز با وجود اشتراک زمانی با شیوه خراسانی از بناهای اولیه شیوه رازی می‌باشند.

آرامگاه ارسلان جاذب

ارسلان جاذب، سپهسالار خراسان در زمان محمود غزنوی بوده است. آرامگاه وی گنبدخانه‌ای دو اشکوبه است در کمرپوش گنبد روزن‌هایی ساخته شده است. گنبد دو پوسته بوده که تنها پوسته زیرین برجای مانده است و این امر از بخش ویران شده آن پیداست. در چپیرسازی آن پس از گوشه‌سازی، هشت پهلو را ژغر یا ژغز به دایره تبدیل کرده‌اند. اینگونه پیشرفته‌ای از [چپرسازی] است و نشان می‌دهد که این فن در گام‌های نخست خود نبوده است. آجرکاری زیر گنبد به گونه‌ زیبایی خفته راسته کار شده است، در نماسازی آجری آن نیز به گونه کله راسته، گل انداز زیبایی پدید آورده شده است.

گنبد کاوس

یکی از خوش تناسب‌ترین ساختمان‌های جهانی در سده چهارم است که در گنبد ساخته شده است. این ساختمان یک میل راهنماست که هم نشان شهر بوده و هم گور قابوس بنیاد کننده آن «کتیبه‌ای» که در بالا و پایین میل، گرد آن نوشته شده نشان می‌دهد که ساختمان در زمان خود قابوس ساخته شده، ‌بلندای ساختمان 52 گره (5/55 متر) است که روی تپه‌ای دست ساخت به بلندای 15 متر جای گرفته است. ده پاپیل گرداگرد استوانه آنرا گرفته‌اند پوسته گنبد بیرونی آن رک است پوشش زیرین پستو با خیز زیاد است.

چون اگر هر چیز دیگری بکار می‌رفت، تاب نمی‌آورد. می‌توان گمان برد که میل دو پوسته پر نیست و صندوقچه چینی شده است. آجرهای بکار رفته پیش بر است. چون ریشه‌ای مانند دم داشته، به گونه‌ای استوار برپا مانده است، هیچ آرایه‌ای جز آجر (جز کتبه‌های آن) در نما دیده نمی‌شود و گل‌اندازی نشده است. هرزبندها و بندهای افقی به اندازه نیم بهر است. در بالای درگاه ورودی گنبد نقش یا داغ گونه‌ای طرح پتکانه دیده می‌شود که می‌توان آن را کهن‌ترین پتکانه دانست.

برج خرقان

 

این برج‌ها به فاصله زمانی کمی از هم در جاده همدان به ری و ساوه ساخته شده‌اند. این دو برج مقبره‌ای، یکی متعلق به پدر و دیگری متعلق به پسرش است. زمینه هر دو برج هشت گوش است و در هر گوشه‌ای از بیرون یک پیلک دارد. این دو گنبد از کهن‌ترین نمونه گنبدهای دو پوسته گسسته هستند. آجرچینی نمای آنها دارای نگاره‌های گوناگونی از گره‌چینی و گل‌انداز است. روی پیلک‌ها آجرکاری حصیری شده است و میان دو پیلک و در هر دو پهلو آجرکاری بادبزنی است کوردرها و لچکی‌های بالای چفدها هر کدام نگاره‌ای جدا دارند و کلاً دنیایی از نقش و نگاره پدید آورده‌اند.

 

توضیحات بیشتر و دانلود 

 

  

 

 
  • جواد حسین وش

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.